Elif Erkan
What Is It That Possesses Me?
October 25 to November 17,2018
[Deutscher Text nachstehend]
In Elif Erkan’s (* 1985) sculptures the precise examination of the material and the act of production are always in evidence.
The solo exhibition at Weiss Berlin will feature her latest group of works, in which the artist is working with felt and metal. The “felt paintings” are touching upon problems of modern life and constant self-optimization. “Does Success Love Me?”, for example, shows a calculation of the numeric value of the letters of the sentence „Success Loves Me” with crossed out numbers. The result is the answer to the question the title begs: 95% – in red felt. Erkan reverses the neoliberal demand to love success by making it the subject and the person who pursuits it the object.
The felt works are complemented by tin sculptures. Their production refers to a Turkish tradition that is supposed to banish evil spirits and purify the individual’s energy: melted tin is poured into a bowl that is filled with cold water and held over the person’s head. The shape that the material has assumed is discussed and analyzed afterwards. On the opening night, there will be a performance referencing this practice.
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In dem Werk der Bildhauerin Elif Erkan (*1985 in Ankara) ist stets die präzise Auseinandersetzung mit ihren Arbeitsmaterialien sichtbar.
Die Einzelausstellung bei Weiss Berlin wird ihre jüngsten Arbeiten zeigen, bei denen die Künstlerin erstmals mit Filz arbeitet. Die “Filzmalereien” betrachten Probleme des modernen Lebens und den Moment der Selbstoptimierung. Ein Beispiel ist „Does Success Love Me?“: Mit schwarzem Filz auf weiße Filzwolle ist der Satz „Success Loves Me“ gestickt, darunter eine Rechnung aus dem numerischen Wert der Buchstaben mit durchgestrichenen Zahlen. Das Ergebnis ist die Antwort auf die Frage: 95% – in rotem Filz. Erkan kehrt die neoliberale Forderung den Erfolg zu lieben um, indem der Erfolg zum Subjekt und der ihn anstrebende Mensch zum Objekt wird.
Ergänzt werden die Filzarbeiten von Zinnskulpturen, die auf einen türkischen Brauch verweisen, der böse Geister vertreiben und die Energie eines Menschen reinigen soll. Hierfür wird flüssiges Zinn in eine über dem Kopf gehaltene, mit Wasser gefüllte Schale gekippt und anschließend über die Form, die das Material angenommen hat, diskutiert. Am Abend der Ausstellungseröffnung wird es eine Performance geben, die auf diesen Brauch verweist.
Does Success Love Me? 2018 Hand dyed sheep’s wool, textile interfacing Handgefärbte Schafswolle, Textilvlies 51 x 75 in 130 x 190 cm
Does Failure Love Me? 2018 Hand dyed sheep’s wool, textile interfacing Handgefärbte Schafswolle, Textilvlies 51 x 75 in 130 x 190 cm
Horn 2018 Tin Zinn 10 x 5.5 x 9.5 in 25 x 14 x 24 cm
What is it, That Posseses Me #1 2017 Tin Zinn 10 x 9.5 x 6 in 25 x 24 x 16 cm
What is it, That Posseses Me #3 2017 Tin Zinn 8 x 4.5 x 4 in 20 x 11 x 10 cm
What is it, That Posseses Me #4 2017 Tin Zinn 7 x 6.5 x 4.5 in 18 x 16 x 11 cm
Tangled Up 2018 Tin Zinn 8 x 6 x 10 in 20 x 16 x 25 cm
What is it, That Posseses Me #2 2017 Tin Zinn 10 x 8 x 5 in 25 x 20 x 13 cm
Mother’s Shell 2018 Tin Zinn 8 x 6.5 x 7 in 21 x 16 x 18 cm
Does Work Love Me? 2018 Hand dyed sheep’s wool, textile interfacing Handgefärbte Schafswolle, Textilvlies 75 x 51 in 190 x 130 cm
Does Money Love Me? 2018 Hand dyed sheep’s wool, textile interfacing Handgefärbte Schafswolle, Textilvlies 75 x 51 in 190 x 130 cm
Midas Touch 2018 Tin Zinn 11 x 5 x 2 in 28 x 12 x 4 cm
Tender Luck 2018 Tin Zinn 9.5 x 5 x 2 in 24 x 12 x 5 cm
; 2018 Hand dyed sheep’s wool, textile interfacing Handgefärbte Schafswolle, Textilvlies 75 x 51 in1 190 x 130 cm
Inner Turmoil 2018 Tin Zinn 12.5 x 8 x 5.5 in 32 x 21 x 14 cm
Vermillion 2018 Tin Zinn 8 x 6.5 x 7.5 in 20 x 16 x 19 cm
Snake Eating 2018 Tin Zinn 11 x 5.5 x 10 in 28 x 14 x 25 cm
Jealous Starfish 2018 Tin Zinn 9 x 9.5 x 10 in 23 x 24 x 25 cm
Does Somebody Love Me? 2018 Hand dyed sheep’s wool, textile interfacing Handgefärbte Schafswolle, Textilvlies 75 x 51 in 190 x 130 cm
Does Love Love Me? 2018 Hand dyed sheep’s wool, textile interfacing Handgefärbte Schafswolle, Textilvlies 75 x 51 in 190 x 130 cm
Lucky Strike 2018 Tin Zinn 9 x 4 x 2.5 in 23 x 10 x 6 cm
Good Luck 2018 Tin Zinn 9.5 x 3.5 x 2.5 in 24 x 9 x 6 cm
100% 2018 Hand dyed sheep’s wool, textile interfacing Handgefärbte Schafswolle, Textilvlies 75 x 51 in 130 x 185 cm
I’m with you 2018 Tin Zinn 8.5 x 6 x 1.5 in 21 x 15 x 3 cm
Fluke 2018 Tin Zinn 10.5 x 4.5 x 2 in 27 x 11 x 4 cm
Elif Erkan
Lotus Eaters
February 4 to March 26,2016
[Deutscher Text nachstehend]
“Some will say they do not wish to dream their lives away. As if life itself were not a dream, a very real dream from which there is no awakening! We pass from one state of dream to another: from the dream of sleep to the dream of waking, from the dream of life to the dream of death. Whoever has enjoyed a good dream never complains of having wasted his time. On the contrary, he is delighted to have partaken of a reality which serves to heighten and enhance the reality of everyday.”
– Henry Miller, Big Sur and the Oranges of Hieronymus Bosch (1957)
We are proud to present Lotus Eaters, an exhibition of sculptural works by Los Angeles-based artist Elif Erkan organized in collaboration with the Villa Aurora. Beyond the ancient myth of the lotophages who consumed the narcotic fruits and flowers of the lotus tree, this new group of works references modern figures, substances, and notions of alternative living such as Robert Bootzin; natural and chemical remedies; or Henry Miller’s memoir describing his time in Big Sur. Fictions of good life are placed in relationship to an aesthetics of apathy. Plaster casts firmly enclose material references to fictional recollections solidifying them into apparently faint gestures.Can an object suffer depression? Could it escape?
Elif Erkan (*1985, Ankara) lives and works in Los Angeles.
A graduate of the HfBK Städelschule Frankfurt am Main (class Willem de Rooij), her work has been exhibited widely at spaces such as the WIELS Centre d’art contemporain and the Maison des Arts in Brussels, the Portikus in Frankfurt am Main as well as the Villa Aurora in Los Angeles.
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“Manche sagen, sie wollen ihr Leben nicht davonträumen. Als ob das Leben nicht selbst ein Traum sei, ein sehr echter Traum aus dem man nicht erwachen kann! Wir gelangen von einem Traumzustand in den anderen: vom Traum des Schlafens zum Traum des Wachseins, vom Traum des Lebens zum Traum des Todes. Niemand, der jemals einen guten Traum hatte, beschwert sich je darüber, seine Zeit verschwendet zu haben. Im Gegenteil – er ist erfreut darüber, an einer Realität teilgehabt zu haben, die die alltägliche Realität steigert und erhöht.”
– Henry Miller, Big Sur und die Orangen des Hieronymus Bosch (1957)
Wir freuen uns, die Ausstellung Lotus Eaters mit Werken der Künstlerin Elif Erkan in Zusammenarbeit mit der Villa Aurora zu präsentieren. Über den griechischen Mythos des sich vom narkotisierenden Lotus ernährenden Inselvolkes der Lotophagen hinaus verweist die neue Werkgruppe auf moderne Figuren, Substanzen und Vorstellungen alternativer Lebenskultur wie Robert Bootzin, natürliche und chemische Mittel, oder auf die Memoiren Henry Millers, die seine Zeit im kalifornischen Big Sur beschreiben. Fiktionen des guten Lebens werden in Beziehung zur Ästhetik der Apathie gesetzt. Massige und zugleich verletzliche Abgüsse umschliessen materielle Referenzen auf fiktive Erinnerungen und halten sie in einer narkotisierten Geste fest. Der Betrachter sieht sich scheinbar schwankenden, aber zugleich statischen Figuren gegenüber, die Fragen aufwerfen: Kann ein Objekt an Depressionen leiden? Könnte es flüchten?
Elif Erkan (*1985, Ankara) lebt und arbeitet in Los Angeles.
Erkan ist eine Absolventin der HfBK Städelschule Frankfurt am Main (Klasse Willem de Rooij). Ihre Arbeiten wurden international gezeigt, unter anderem am WIELS Centre d’art contemporain und der der Maison des Arts in Brüssel, am Portikus in Frankfurt am Main sowie der Villa Aurora in Los Angeles.
Compassion Fatigue (Lotus Eater/Shelter Piece) 2016 Bath salt (lavender and sesame-vanilla), omega 3, curry, plaster
Compassion Fatigue (Lotus Eater/Shelter Piece) (detail) 2016 Bath salt (lavender and sesame-vanilla), omega 3, curry, and plaster
Taken Care Of (Lotus Eater/Shelter Piece) / Primitive Improvements (Lotus Eater/Shelter Piece) (detail) , 2016 Wheat grass, sea weed, plaster / Wheat grass, omega 3, St. John's wort, plaster
Installation view
Left Off Waiting , 2016 Beeswax and pigment
Plank (Lotus Eater/Shelter Piece) (detail) , 2016 Bubble bath (Blue Dream), wellness tablets, and plaster
Sleeping Hero (detail), 2016 Bubble bath (Blue Dream), omega 3, bath salt (mango-papaya), and plaster
Elif Erkan
Born 1985 in Ankara, Turkey
Lives and works in Los Angeles, United States
Solo Exhibitions
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2018
What Is It That Possesses Me?, Weiss Berlin, Berlin, Germany
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2017
Bag Answers, Kunstverein, Heidelberg, Germany
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2016
Ex Oriente Lux, Park View, Los Angeles, United States
Lotus Eaters, Weiss Berlin, Berlin, Germany -
2015
Standards for Living, Maison des Arts, Brussels, Belgium
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2014
Konzentration der Kräfte, PORTIKUS Frankfurt am Main, Germany
German Engineering, Mixer ArtLab, Istanbul, Turkey -
2013
Warm Comfort, Opelvillen Schleuse, Rüsselsheim, Germany
Group Exhibitions
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2018
4. Edition Eau&Gaz, St Michael – Eppan, Italy
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2017
We Remember It For You Wholesale, Sydney, Sydney, Australia
Paroxysm Union, Kunsthalle Freeport, Athens
LA Should Die Vor Glück, Just Married, Los Angeles, United States
The New Normal, Ashkal Alwan, Beirut, Lebanon
The New Normal, Supa Salon, Istanbul, Turkey -
2016
Gut Instinct, The Glucksman Museum, Cork, Ireland
Slow Works, Sydney, Sydney, Australia
Das Kapital: Schuld – Territorium – Utopie,Hamburger Bahnhof, Berlin, Germany
Home Organized by Park View Los Angeles, Night Club Gallery, Chicago, United States -
2015
A Possible Collection, Honolulu Zürich, Zürich, Switzerland
Infamous Lives, Oracle, Berlin, Germany
Career Woman, Holz Kohle Koks, Berlin, Germany
The Social Register, Park View Gallery, Los Angeles, United States
Villa Aurora Revisited, Park View @ Galerie Balice Hertling, New York, United States
Cookie Gate, Ellis King Gallery, Dublin, Ireland
Caught in the Act, Kriya 3000, New York, United States
My, My. A Body Does Get Around, Wilfried Lentz Gallery, Rotterdam, Netherlands
Lemon Leaves, Villa Aurora, Los Angeles, United States -
2014
M.E. – I like your backpack, WIELS Centre d’Art Contemporain, Brussels, Belgium
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2013
Soft Wear, Sandy Brown Gallery, Berlin, Germany
Say my name say my name, MMK Zollamt, Frankfurt am Main, Germany
Influence, M3, Lausanne, Switzerland
Spatial Arrangements / Acting Objects, Lotte, Stuttgart, Germany
Home Stories, KfW Stiftung, Frankfurt am Main, Germany -
2012
Just, Leonhardi Kulturprojekte e.V., Frankfurt am Main, Germany
BCC # 10 – The GAP, Theologische Hochschule Sankt Georgen, Frankfurt am Main, Germany -
2011
Corso Aperto, Fondazione Antonio Ratti, Como, Italy
Pereusel, NoMad Project Display Kunstverein, Frankfurt am Main, Germany
Superposition, Beige Cube, Frankfurt am Main, Germany
Presentations Winterschool Middle East, Kuwait City, Kuwait
Education
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2016
MFA Candidate Otis College of Art and Design, Los Angeles, United States
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2013
Städelschule, Staatliche Hochschule für Bildende Künste, Frankfurt, Germany
Prizes, Grants and Residencies
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2018
Eau&Gaz Residency Program
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2016
Villa Aurora Berlin Fellowship
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2015
DAAD Travel Grant United States
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2014
Fulbright United States Travel Grant
Wiels Residency Program, Brussels, Belgium -
2013
SAHA Grant for Artistic Production
Stylepark Prize, Rundgang Städelschule 2013 -
2011
Dream Seminar II with Susan Hiller, Fondazione Antonio Ratti, Como, Italy
Winterschool Middle East, Kuwait City, Kuwait
Bibliography
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2016
Clarke, Chris, Kearney, Fiona, “Gut Instinct: Art, Food and Feeling”, University College Cork, Cork, Ireland (PDF)
Kittelmann, Udo, Knappstein, Gabrielle “Das Kapital: Schuld – Territorium – Utopie”, Kettler Verlag, Berlin, Germany(PDF)
Dean, Aria, “Critic’s Picks: Elif Erkan at Park View”, Artforum (link)
Kherbek, William, “Review: Elif Erkan at Weiss Berlin”, Flash Art No. 308, May (PDF) -
2015
Piyasa, Ian, “Elif Erkan”, Istanbul Art News (link)
Linnert, Nicholas, “Villa Aurora Revisited, Balice Hertling at the Film Center”, Artforum (link)
“Review: Konzentration der Kräfte, Portikus”, Mousse Magazine (link) -
2014
-
2013
“Home Stories”, KfW Stiftung in cooperation with Künstlerhaus Bethanien (link)
Zach, Phillip, “Catalogue for BCC # 10 – The GAP”
“Wolves and Peasants 38% Notes 38% No Title 19% Dreamers
4%- Mousse Publishing”. Published for the 17th Advanced Course in Visual Arts of Fondazione Antonio Ratti